Controversial Australian science journalist admits to duplication in her PhD thesis

A prominent (yet controversial) journalist in Australia has admitted to duplicating three images that were part of her PhD thesis — a practice outside experts agreed was acceptable, if not ideal, at the time, according to a report released today.

As part of an inquiry, the University of Adelaide convened an expert panel to investigate 17 allegations of duplication and/or manipulation in Maryanne Demasi’s 2004 thesis. Duplication is a common reason for retractions, such as when researchers use the same image to depict the results of different experiments.

After earning her PhD in rheumatology, Demasi became a journalist who got headlines for more than just her reporting. In 2013, she produced a controversial series about cholesterol and fat (which suggested they have been unfairly villainized, and which cast doubt on cholesterol-lowering drugs known as statins). A few years later, Demasi was fired from the science program Catalyst, after it aired an episode alleging wi-fi could cause brain tumors.

Regarding the allegations of misconduct in Demasi’s thesis, the originals of the images in question were long gone, so in 14 instances, an expert concluded it was not possible to conclude whether or not duplication had occurred. But in the remaining three instances, Demasi admitted she had “duplicated or probably duplicated” the images:

However, she understood that duplication was acceptable at the relevant time for the particular category of images at issue. The relevant experts agreed, albeit they considered duplication was not best practice. The Panel accepted this evidence. They could not be satisfied that the duplication constituted a deviation from the applicable standards at the relevant time.

As a result, the report concluded:

In summary, on the basis of all of the evidence before the Panel, the Panel could not be satisfied that any research misconduct had occurred.

The report does not specify which images Demasi admitted to duplicating.

Last year, the Journal of Biological Chemistry issued an expression of concern for one of Demasi’s papers that arose from her 2004 thesis, noting “credible concerns have been raised regarding some of the data and conclusions in the article.” Also last year, the journal Arthritis & Rheumatology, which published this 2004 paper, told us it had received an inquiry from the University of Adelaide, and “may publish a correction or retraction pending the conclusions reached by the University.” We contacted both JBC and Arthritis & Rheumatology, but did not receive an immediate response.

We reached out to Demasi via the contact form on her website; according to the inquiry report, she “firmly denied any research misconduct.”

As part of the inquiry, the expert panel commissioned reports from an expert in forensic image analysis, as well as two experts “in the standards applicable to the presentation of Northern and Western blot images at the relevant time.”

The report notes:

The evidence established that the original x-ray films which corresponded with the impugned figures had been discarded, in accordance with appropriate records management requirements, or lost in the fourteen years since the completion of the Thesis. The expert in forensic image analysis warned that it would be “dangerous” for the Panel to make any findings of duplication in the absence of these original films. The Panel accepted this evidence. They could not be satisfied that duplication had taken place in respect of the 14 specific allegations where the Respondent had denied duplication.

Recently, Demasi raised questions over whether doctors were over-prescribing coronary stents.

Update, May 10 2018 1:11 UTC: We’ve received a response from Demasi:

I thank the independent tribunal for its careful consideration of this matter.

The tribunal’s finding demonstrates an unequivocal rejection of each and every claim levelled against me, all of which were found to be unsubstantiated.

It has taken almost two years, and considerable legal expense, to defend myself against allegations that had no basis.

Moving forward, my case demonstrates that serious questions need to be asked about the current framework for making and investigating claims of research misconduct to ensure that careless or vexatious claims cannot qualify for investigation.

Update, May 10, 2018, 17:36 UTC: We’ve heard from a spokesperson for the University of Adelaide, who told us:

The process followed by the University was compliant with the Australian Code for the Responsible Conduct of Research. The panel comprised former South Australian Supreme Court judge the Honourable John Sulan, QC (chair) and three distinguished professors from New South Wales and Victoria.

The panel determined that allegations of research misconduct were not substantiated.

The University has accepted the panel’s findings. No further action will be taken.

The panel’s findings can be found on the University’s Research Ethics, Compliance and Integrity website.

Source: retractionwatch.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*